SESIZARI INTEGRITATE LEGEA 361/2022
Această secțiune este dedicată depunerii anonime sau nominale a avertizărilor în interes public, astfel cum este această practică definită conform prevederilor Legii nr. 361/2022 privind protecția avertizorului în interes public, cu modificările şi completările ulterioare.
Conform legii anterior menționate, prin „avertizor în interes public” se înțelege persoana fizică care efectuează o raportare sau divulgă public informații referitoare la încălcări ale legii, obținute în context profesional.
1.Care sunt persoanele care pot efectua raportări?
Pot efectua raportări persoanele care au obținut informațiile referitoare la încălcări ale legii, într-un context profesional. În categoria acestor persoane intră, cel puțin:
- Lucrătorii;
- Persoanele care desfășoară o activitate independentă (în sensul art. 49 din TFUE);
- Acționarii și persoanele care fac parte din organul de administrare, de conducere sau de supraveghere al unei întreprinderi, inclusiv membrii neexecutivi ai consiliului de administrație, precum și voluntarii și stagiarii remunerați sau neremunerați;
- Orice persoană care lucrează sub supravegherea și conducerea persoanei fizice sau juridice cu care s-a încheiat contractul, a subcontractanților și a furnizorilor acesteia.
- De asemenea, pot efectua raportări privind încălcări ale legii, persoanele ale căror raporturi de muncă nu au început încă și care efectuează raportări sau divulgă public informații privind încălcări ale legii obținute în timpul procesului de recrutare sau altor negocieri precontractuale sau în cazul în care raportul de muncă sau raportul de serviciu a încetat, precum și persoanele care raportează sau dezvăluie public informații privind încălcări ale legii în mod anonim.
2. Ce trebuie să conțină raportarea?
Raportarea cuprinde, cel puțin, următoarele:
Raportarea cuprinde, cel puțin, următoarele:
- Numele și prenumele;
- Datele de contact ale avertizorului în interes public;
- Contextul profesional în care au fost obținute informațiile;
- Persoana vizată, dacă este cunoscută;
- Descrierea faptei susceptibile să constituie încălcare a legii în cadrul entității publice sau private;
- Probele în susținerea raportării;
- Data și semnătura.
Sesizările care nu întrunesc toate aceste elemente vor fi supuse clasării, în conformitate cu prevederile art. 11, alin. (1), lit a), din Legea nr. 361/2022 privind protecţia avertizorilor în interes public, cu modificările şi completările ulterioare.
Prin excepție, raportarea care nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact sau semnătura avertizorului în interes public, se examinează și se soluționează în măsura în care conține indicii referitoare la încălcări ale legii.
3. Cum se transmit sesizările?
Avertizorii în interes public pot transmite sesizările alegând între următoarele modalităţi de raportare:
I. Canalele interne de raportare stabilite în cadrul Primăriei Sectorului 2 şi Direcţiei Publice de Evidenţă Persoane şi Stare Civilă Sector 2.
I. Canalele interne de raportare stabilite în cadrul Primăriei Sectorului 2 şi Direcţiei Publice de Evidenţă Persoane şi Stare Civilă Sector 2.
- Înmânare directă Primarului Sectorului 2;
- Înmânare directă către secretarul Comisiei de soluționare a avertizării de integritate sau către un membru al acesteia, conform listei disponibile
- Transmiterea pe adresa de e-mail: primar@ps2.ro;
- Transmiterea pe adresa de e-mail: sesizariintegritate@ps2.ro;
Pentru raportările interne transmise prin utilizarea canalelor anterior menţionate, vă punem la dispoziţie următorul formular necesar pentru depunerea sesizărilor: Formular depunere sesizare
II.Canalele externe de raportare
II.Canalele externe de raportare
Canelele externe de raportare sunt reprezentate de autoritățile competente să primească raportări privind încălcări ale legii:
- Agenția Națională de Integritate;
- autoritățile și instituțiile publice care, potrivit dispozițiilor legale speciale, primesc și soluționează raportări referitoare la încălcări ale legii, în domeniul lor de competență;
- alte autorități și instituții publice cărora Agenția Națională de Integritate le transmite raportările, spre competentă soluționare;
Avertizarea în interes public se realizează, în principal, prin intermediul canalelor interne de raportare existente. Cu toate acestea, avertizorul în interes public poate alege între canalul intern de raportare și canalul extern de raportare, luând în considerare aspecte precum existența riscului de represalii în cazul raportării prin canalele interne ori imposibilitatea remedierii încălcării în mod eficace prin intermediul canalelor interne.”
Vă asigurăm de faptul că instituţia noastră tratează cu seriozitate orice avertizare în interes public în măsura în care conţinutul acesteia respectă prevederile Legii nr. 361/2022 privind protecţia avertizorului în interes public, cu modificările şi completările ulterioare. În caz contrar, sesizarea va fi supusă clasării, în conformitate cu cerinţele legale.
În completare, vă aducem la cunoştinţă că demersul de exprimare a eventualelor nemulţumiri cu privire la activitatea administrativă a instituţiei noastre este supus prevederilor legale cuprinse în Ordonanţa nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor.